Best of Dance-Pop (vol. 1-3)

publicat: 29/05/2011 15:31 | actualizat: 2020-08-3030/08/2020 22:07 | playlistascultă melodiile! »

autor:

Leonardo Rădoiu este proprietarul şi editorul sitului «Cutiuţa cu muzichii». Pasiunea pentru muzică l-a motivat să dezvolte acest site şi să acorde o parte din timpul său liber menţinerii lui din propriile sale resurse financiare. Mai multe puteţi afla în secţiunea Despre.

Termenul de muzica dance-pop este uneori asociat cu muzica artistilor eurodance din anii '90, dar in acelasi timp este folosit alteori pentru a cuprinde muzica artistilor produsi de Stock, Aitken si Waterman din ultima jumatate a anilor '80. Interesant este ca povestea muzicii dance-pop e atat de legata de trioul de producatori britanici, care mai este cunoscut si sub acronimul S.A.W. de la initialele numelor lor, incat am putea sa spunem fara sa gresim ca perioada muzicii dance-pop coincide cu perioada cuprinsa intre marirea si decaderea lor. Totusi, consecintele muncii lor si a echipei de ingineri de sunet si instrumentisti angajate de ei au fost foarte importante caci inspiratia si efortul lor au stat la baza la ceea ce a devenit in cele din urma muzica eurodance.

Totul a inceput in 1984 cand in urma unei intalniri cu Stock si Aitken, Waterman le-a propus acestora sa i se alature in nou infiintata companie de productie Pete Waterman Limited (PWL). Prima lor colaborare a fost melodia care a reprezentat Ciprul la concursul Eurovision din acelasi an, interpretata de cantaretul grec Andy Paul. Au urmat apoi hiturile You Think You're a Man (Divine, 1984) si Whatever I do (Hazell Dean, 1984), dar cel mai mare succes l-au obtinut in 1985 cand au produs single-ul You spin me round and round (Like a record) al celor de la Dead & Alive. Cu toate acestea compania de productie se afla inca intr-un impas financiar, asa cum aveau sa declare cei trei mai tirziu intr-un interviu.

Vazand succesul de care se bucurau S.A.W. trupa Bananarama a apelat la ei pentru a le produce un nou album. Astfel a aparut in 1986 albumul care a deschis calea muzicii dance-pop asa cum o stim, primul single din acest sir fiind melodia Venus in versiunea Bananarama, dupa un hit al trupei olandeze Shocking Blue din 1969. Reluarea unor hituri mai vechi intr-o varianta actualizata si bine remixata va deveni unul din principalele ingrediente ale retetei de succes a trioului britanic. O alta cheie a succesului a fost promovarea artistilor tineri, carismatici, cu priza buna la public si care interpretau melodii cu ton optimist, despre dragoste, independenta si distractie. Melodiile erau deseori schimbate intre artisti, multe dintre cantecele de top ale lui Rick Astley, Jason Donovan si Kylie Minogue fiind scrise initial pentru artisti mai putin cunoscuti.

Cei trei au inceput sa caute curand ingineri de sunet talentati si astfel l-au descoperit pe Phil Harding, care le-a atras atentia cu semnatura de sound personala de pe albumul lui Matt Bianco - Whose Side Are You On? din 1984. Harding facea pe atunci echipa cu programatorul de sunet Ian Curnow. Cei doi au dezvoltat un sound specific genului house britanic si, in fapt, ei se vor afla in spatele multor remixuri de succes ale PWL. La scurt timp, multi alti producatori europeni si americani vor copia stilul lui Harding si Curnow cu mai mult sau mai putin succes.

Dupa primele succese muzicale echipa de productie s-a orientat catre mainstream, adoptand un stil synth-pop pentru urmatoarele single-uri. Metoda lor uzuala de creatie era mai intai sa compuna versurile, deseori impreuna cu artistii (Hazell Dean si Bananarama isi scriau propriile materiale), apoi inregistrau muzica folosind dn abundenta sintetizatoare, sequencere si drum-machines de tip Linn si abia in final aduceau cantaretul in studio pentru a inregistra. Pentru ca am mentionat drum-machines de tip Linn trebuie sa spun ca Roger Linn este cel care a revolutionat muzica electronica inventand in anul 1979 primul drum-machine care folosea sample-uri digitale (denumita LM-1 Drum Computer). Stilul lor muzical prodigios, asemanator unei linii industriale de productie pe banda rulanta le-a atras titulatura de hit factory, dar in acelasi timp a atras critici din partea multora. E adevarat ca intentiile lui Stock, Aitken si Waterman erau sa fuzioneze cultura cluburilor de dans cu divertismentul facil astfel incat muzica lor sa poata fi vanduta in cantitati mari. In aceste conditii carierele tinerilor cantareti erau controlate si dictate de catre companie.

Nu a durat mult si PWL a intrat in gura publicului si a presei britanice atunci cind a actionat in judecata grupul M.A.R.R.S. pentru ca acesta ar fi folosit sample-ul vocal de 7 secunde Hey (din inregistrarile S.A.W.) pe hitul lor Pump up the volume. Ca urmare, au intrat in conflict cu multi dintre artistii britanici underground, desi sustineau in continuare ca aceasta era o problema de principiu si nu de profit. Presa din Marea Britanie a inceput sa foloseasca cuvinte peiorative pentru acronimul S.A.W. (de pilda Schlock, Aimless and Waterdown, Stop Aitken Waterman! sau Shock, Ache and Water Torture) si au inceput sa fie parodiati in show-urile de televiziune.

Printre cantaretii de top de care S.A.W. s-au ocupat au fost si Kylie Minogue si Jason Donovan, doi tineri actori australieni care devenise cunoscuti mai ales datorita rolurilor din telenovela Neighbours (1985). Atat albumul lui Kylie din 1988 (Kylie) cat si cel al lui Jason din 1989 (Ten good reasons) au fost printre cele mai vandute albume din Marea Britanie (Kylie - locul 5 in topul celor mai bine vandute albume al decadei, iar Ten good reasons cel mai bine vandut album al anului 1989).

Anul 1989 a fost anul de varf al casei de productie, care a avut 7 single-uri pe primul loc in UK Singles Chart, insa anul 1990 a marcat inceputul dezastrului, odata cu editia topului britanic din 13 octombrie cand in primele 10 locuri nu se afla nici un single S.A.W., pentru prima data in ultimii doi ani. Scanteia pornise de la single-ul produs pentru duetul The Reynolds Girls din 8 aprilie 1989 intitulat I'd rather jack, un raspuns la criticile celor care ignorau tinerii artisti pop ai S.A.W. din Marea Britanie si la adresa posturilor de radio care difuzau in programul lor muzica veche in loc sa includa in playlisturile muzica produsa de ei. Melodia era in acelasi timp un repros fata de gala Brit Awards din 1989 unde Stock Aitken si Waterman nu au mai reusit sa castige nici un trofeu, dupa ce in 1988 obtinusera premiul pentru Cei mai buni producatori si Cel mai bun single (Rick Astley).

La mijlocul anului 1991, Matt Aitken nu a mai rezistat stresului si a parasit echipa. Stock si Waterman au continuat impreuna inca doi ani, timp in care au reusit cateva hituri notabile din partea lui Jason Donovan (care i-a parasit in 1991) si Kylie Minogue (care i-a parasit in 1992), dar si citeva hituri minore cu Sybil si Bananarama. In 1993 Mike Stock si-a incheiat parteneriatul cu Pete Waterman. In cei 10 ani de colaborare (1984-1993), cei trei au compus si produs peste 350 de cantece pentru peste 100 de artisti. Pentru cei interesati, o lista exhaustiva a melodiilor compuse si/sau produse de Stock, Aitken si Waterman poate fi gasita aici. In 1994 Stock si Aitken s-au reunit si au format compania Love This Record in timp ce Waterman a continuat de unul singur in compania PWL, dar nici unul nu a mai regasit succesul de altadata.

In cele doua liste de mai jos exista 3 artisti care nu au colaborat cu Stock, Aitken si Waterman si anume: Sydney Youngblood, Jermaine Stewart si Ultimate Kaos (o interesanta mostra de ce mai insemna dance-pop la sfarsitul anilor '90). Totusi, single-ul Get Lucky al lui Jermaine Stewart din 1988 a fost produs de Harding si Curnow, cei doi cotinuand sa faca echipa pina la sfarsitul anilor '90 timp in care au mai produs pentru Sonia, Kylie Minogue, East 17, Let Loose si multi alti artisti britanici. Mai trebuie spus ca melodia Got to be certain a fost scrisa initial pentru Mandy Smith dar apoi a fost inregistrata de Kylie Minogue, single-ul lui Mandy Smith fiind lansat oficial abia in 2005.

Enjoy!

Etichete:

Index

Cauţi un artist sau un gen muzical anume? Îţi recomand să vizitezi pagina de index.

Întrebări

Cauţi o melodie mai veche sau mai nouă al cărui titlu sau artist nu îl cunoşti? Poţi să îmi laşi un mesaj în pagina de contact cu mai multe detalii despre melodie (voce feminină / masculină, frânturi de versuri, genul rock / hip-hop sau orice alt detaliu pe care ţi-l aminteşti) şi am să încerc să te ajut.

Titlu: Best of Dance-Pop - Dance-Pop (vol.1)
Descriere: muzica dance-pop
Gen muzical: Dance-Pop
Conţine: 16 melodii
Timp total: 01:02:31
Bit rate: 64kbps
Creată la: 02/04/2011
Actualizată la: 13/10/2019

Comentarii

Dacă ai cont Facebook/Yahoo/AOL/Hotmail, poţi comenta folosind acest formular de comentarii: