Eric B. & Rakim - Paid in full (1987)
publicat:
01/03/2012 00:17 | actualizat: 30/08/2020 22:07
Paid in full este o melodie produsa si inregistrata de duo-ul de rapperi americani Eric B. & Rakim in 1986 si este al cincilea si ultimul single lansat de pe albumul lor de debut, cu acelasi titlu, ce a aparut un an mai tarziu. Albumul Paid in full a ajuns pana pe pozitia 58 in US Billboard 200 si in prezent este vazut drept unul din cele mai bune albume ale perioadei de aur a hip-hop-ului de la jumatatea anilor '80.
Duo-ul, format din DJ Eric Barrier alias Eric B. si William Michael Griffin Jr. alias MC Rakim, este considerat si el unul din cele mai influente si inovative grupuri de hip-hop, atat din perspectiva standardelor inalte de lirism pe care le-au impus si a flow-ului deosebit al lui Rakim, dar si datorita introducerii rimelor interne in muzica hip-hop, Rakim - considerat cel mai renumit MC in cadrul comunitatii hip-hop - fiind initiatorul acestui stil. In poezie, rimele interne sunt rimele care apar in cadrul unui vers, poemul narativ The Raven al lui Edgar Allan Poe fiind un bun exemplu in acest sens pentru cei interesati.
Paid in full este probabil cea mai cunoscuta melodie hip-hop de pe acest album, care este unul din primele albume care au folosit in mod extensiv sample-uri din muzica funk a anilor '70. In 1987, echipa de producatori Coldcut, formata din Matt Black si Jonathan More, a fost invitata de casa de discuri Island Records sa remixeze piesa Paid in full. Remixul lor de sapte minute, intitulat in mod sugestiv Seven Minutes Of Madness (Sapte minute de nebunie), a devenit o piatra de temelie in muzica hip-hop, in domeniul remixurilor si in general in muzica bazata pe sample-uri.
Sampling-ul, utilizarea de portiuni muzicale, sunete sau instrumente din alte inregistrari pentru crearea unei noi inregistrari muzicale, era la acea vreme era o tema controversata in randul muzicienilor, fiind considerata o practica la limita legii, multi fiind convinsi ca astfel se incalca dreptul de proprietate intelectuala a compozitorilor originali. La inceput, muzica de hip-hop era o forma de divertisment pentru petrecerile private, pentru acest lucru nefiind necesara obtinerea acordului de utilizare a sample-urilor, dar pe masura ce hip-hop-ul s-a impus in mainstream, dj-ii si producatorii cunoscuti s-au vazut pusi in impas din cauza limitarilor legale si confruntati cu obligatia de a plati drepturile corespunzatoare autorilor. Acest lucru era pe de o parte o constrangere ce avea impact asupra creativitatii, multe din sample-uri fiind folosite la construirea ritmului, lucru considerat inovativ, chiar revolutionar, in timp ce, pe de alta parte, criticii acestei practici o considerau, dimpotriva, o lipsa de originalitate.
Remixul celor de la Coldcut a demonstrat insa ca sampling-ul poate avea si alte avantaje pentru autorii originali, folosirea portiunilor muzicale din creatiile lor avand un rol important de promovare a unor artisti mai putini cunoscuti sau chiar impunerea unor artisti straini la nivel local. Astfel, folosirea unor sample-uri vocale din melodia Im Nin'Alu a cantaretei israeliene Ofra Haza, a oferit o expunere mult mai larga acestei melodii, care desi fusese lansata in original cu 3 ani inainte pe un album de muzica traditionala yemenita, a reusit sa intre in atentia publicului pe plan mondial, ajungand in 1988 pana pe locul 15 in US Billboard Hot Dance Club Play si pe primele locuri in multe topuri internationale, tocmai datorita faptului ca sample-uri din ea au fost folosite in piesele dj-ilor europeni si americani.
In cele din urma remixul Coldcut va deveni atat de cunoscut incat va fi promovat separat ca single in Marea Britanie si va fi desemnat cel mai bun remix al anului. Desigur ca acest lucru i-a ajutat si pe Eric B. si Rakim sa devina recunoscuti la nivel international, single-ul Paid in full ajungand pana pe locul 15 in UK Singles Chart, locul 5 si locul 2 in Olanda si respectiv Noua Zeelanda.
In anul 2008 topul VH1 al Celor mai bune 100 piese hip-hop lista remixul Coldcut al acestei melodii pe locul 24. Sample-uri din acest remix vor fi folosite la randul lor in hit-ul Pump up the volume al celor de la M.A.R.R.S. (octombrie 1987), care va ajunge pana pe locul 1 in UK Singles Chart si pana pe locul 1 in US Billboard Hot Dance Club Play.
Eric B. & Rakim - Paid in full (Seven Minutes Of Madness - The Coldcut Remix)
Eric B. & Rakim - Paid in full (album mix)
Eric B. & Rakim - Paid in full (Derek B's Urban Respray)
Versuri
This is a journey into sound
This is a journey into sound
A journey which along the way will bring to you
New colours, new dimensions, new values
When all is ready I throw this switchPump up the volume
Pump up the volume
(Pump that bass)Please Sir would you mind saying that again?
You make me feel so good
We interrupt this broadcast to bring to you
A special news bulletin from out
On the spot passport
Oh my God, the music just turns me onThinking of a master plan
Def with the record
Def with the record
Thinking of a master plan
Def with the record
Def with the recordThinking of a master plan
Cuz ain't nuthin but sweat inside my hand
So I dig into my pocket, all my money's spent
So I dig deeper but still comin up with lint
So I start my mission- leave my residence
Thinkin how could I get some dead presidents
I need money, I used to be a stick-up kid
So I think of all the devious things I did(1, 2, 3, 4)
I used to roll up, this is a hold up, ain't nuthin funny
Stop smiling, be still, don't nuthin move but the money
But now I learned to earn cos I'm righteous
I feel great! so maybe I might just
Search for a 9 to 5If I thrive, then maybe I'll stay alive
So I walk up the street whistlin this
Feelin out of place cos, man, do I miss
A pen and a paper, a stereo, a tape of
Me and Eric B, and a nice big plate of
Fish, which is my favorite dish
But without no money it's still a wish
Cos I don't like to dream about gettin paid
So I dig into the books of the rhymes that I made
To now test to see if I got pull
Hit the studio, cos I'm paid in full(1, 2, 3 oh)
Maestro even long and coolPump up the volume
Pump up the volume
Now wait a minute, you'd better talk to my mother
Ok, alright
Yo what happened to peace
(1,2,3,4)
Def with the record
Def with the record
So fresh
Goodnight kids
Was it good enough for you? (echos)
Sample-uri folosite in toate versiunile:
- The Soul Searchers - "Ashley's Roachclip" din Salt of the Earth (LP) (1974)
- Beeside - "Change le Beat" din Street Music Material (LP) (1984)
- Bass-line-ul este extras din Dennis Edwards featuring Siedah Garrett - "Don't Look Any Further" din Don't Look Any Further (LP) (1984)
- Indeep - "When Boys Talk" din Last Night a DJ Saved My Life (LP) (1983)
Sample-uri folosite in versiunea Derek B's Urban Respray
- Chuck Brown and The Soul Searchers - "We Need Some Money" din We Need Some Money (versiunea de 12'') (1984)
- Kurtis Blow - "AJ Scratch" din Under Fire / AJ Scratch (versiunea de 12'') (1984)
- Derek B - "My DJ Derek B is back" din Get Down (versiunea de 12'') (1987)
- John Mellencamp - "Jack and Diane" din Jack and Diane (versiunea de 7'') (1982)
Sample-uri folosite in videoclip si in remixurile Coldcut
- Dialogul lui George Lowther - "When all is ready, I throw this switch" din episodul "The Baby from Krypton" al seriei radiofonice The Adventures of Superman (1940)
- The Buggers - "The Bugger Groove" din The Bugger Groove (versiunea de 12") (1984)
- Dialogul lui Humphrey Bogart - "Wait a minute, you'd better talk to my mother" din filmul The Big Sleep (1946)
- James Brown - "Hot Pants" din Hot Pants (versiunea de 7") (1971)
- Lyn Collins - "We Want to Parrty, Parrty, Parrty" din We Want to Parrty, Parrty, Parrty (versiunea de 7") (1973)
- Eric B. & Rakim - "I Know You Got Soul (Acapella)" din I Know You Got Soul (versiunea de 12") (1987)
- Ofra Haza - "Im Nin'alu" din Yemenite Songs (LP) (1984)
- Hassan & 7-11 - "Emotions Can Be Serious" din Emotions Can Be Serious (versiunea de 12") (1984)
- Dialogul lui Buffalo Bob Smith din spectacolul tv Howdy Doody
- Rick Jones - "Bang on a Drum" din Bang on a Drum: Songs from Playschool and Play Away (LP) (1973)
- O reclama din spectacolul radiofonic al lui Mikey Dread Dread at the Controls
- Mikey Dread - "Saturday Night Style" din African Anthem (The Mikey Dread Show Dubwise) (LP) (1979)
- Nu-Sound Express, Ltd. - "One More Time, You All" din One More Time, You All (versiunea de 7") (1970)
- Original Concept - "Pump That Bass" din Bite'n My Stylee (versiunea de 12") (1986)
- Ronald Reagan - "OK alright" din Ronald Reagan Speaks for Himself (versiunea 12") (1981)
- Salsoul Orchestra - "Ooh, I Love It (Love Break)" din Ooh, I Love It (Love Break) (versiunea de 12") (1983)
- Sound Experience - "Boogie Woogie" din Boogie Woogie (LP) (1975)
- Naratiunea lui Geoffrey Sumner - "This is a journey into sound" din inregistrarea "Train Sequence" din A Journey Into Stereo Sound (LP) (1958)
- Dialogul lui Don Pardo din inregistrarea "We Interrupt the Program... News Medley" din Television's Greatest Hits: 65 TV Themes! From the 50's and the 60's (LP) (1985)
Sample-uri folosite doar in remixurile Coldcut
- Mikey Dread, King Tubby and Rod Taylor - "Please Sir would you mind saying that again?" din His Imperial Majesty (versiunea de 12") (1978)
- Peech Boys - "Don't Make Me Wait" din Life Is Something Special (LP) (1983)
- Dialogul lui Murray Kinnell din filmul The Public Enemy (1931)
- Sweet Charles - "Soul Man" din For Sweet People (LP) (1974)
Referinţe:
Etichete:
Index
Cauţi un artist sau un gen muzical anume? Îţi recomand să vizitezi pagina de index.
Întrebări
Cauţi o melodie mai veche sau mai nouă al cărui titlu sau artist nu îl cunoşti? Poţi să îmi laşi un mesaj în pagina de contact cu mai multe detalii despre melodie (voce feminină / masculină, frânturi de versuri, genul rock / hip-hop sau orice alt detaliu pe care ţi-l aminteşti) şi am să încerc să te ajut.